O carieră muzicală de succes astăzi este o culme spre care poate râvni oricine, care se consideră apt să o facă. Posibilități de afirmare parcă sunt, iar povești cu genericul: „Succesul peste noapte dobândit de … în urma participării la concursul X sau Y”, nu mai sunt demult subiecte din filme. Sunt cât se poate de reale.
Cât de important este exercițiul? De ce în muzică nu este suficient să fii doar talentat, ne va spune Gabriela Alexandra Florea – profesoară de canto, solistă de muzică ușoară, populară și clasică.
Solistă de Muzică populară, ușoară, pop sau operă? Sau pop opera? Este nevoie de o ordonare a categoriilor?
Da, este nevoie. Într-adevăr aici vorbim despre mai multe genuri muzicale, tehnici diferite și trebuie făcută o ordonare. Încep prin a spune că la bază sunt solistă de muzică ușoară, acesta fiind primul gen muzical pe care l-am abordat. Apoi am cochetat cu muzica populară fiindcă mi-a plăcut. Vocea mi-a răspuns și am văzut ca s-a adaptat cu ușurință pe o altă tehnică, iar ulterior am ales și muzica clasică – opera, ce am studiat-o la Conservator. Mi-a plăcut acest gen de muzică, iar canto clasic m-a ajutat să-mi dobândesc o tehnică de cânt impecabilă, să-mi controlez vocea și să cânt cu ușurință orice gen muzical care îmi place și bineînțeles mi se potrivește. Și fiindcă mi-a plăcut în aceeași măsură și muzica pop dar și opera, am făcut o combinație ce se numește pop-opera.
Cum apreciezi anul 2020 pentru domeniul muzicii românești?
Chiar dacă a fost un an în care am stat izolați de public și de tot ce înseamnă interacționare artistică, a existat și o parte bună a lucrurilor: am ascultat la radio piese reușite, creații bune, hituri. Compozitorii și producătorii au făcut o treabă bună și în anul 2020. Au îmbogățit repertoriul românesc cu piese de top.
În calitate de profesoară de canto, ce părere ai despre cei care încearcă să-și construiască o carieră în muzică fără studii muzicale?
Am o părere bună. Eu îi susțin și au parte de ajutorul meu. Contează să aibă talent, perseverență și să creadă în visul lor muzical. Ceea ce transmit ei atunci când cântă, emoția aceea care pune în funcțiune artistul este cea mai importantă. La școala Prestissimo Music, în cadrul orelor de canto am și cursanți adulți care au la bază o altă meserie, dar au și talent vocal. Nu sunt adepta de a pune o barieră unui om care nu are studii muzicale, dar are talent, pentru că merită o șansă. E simplu! Nu judecăm de ce nu are studii muzicale, ci întindem o mână de ajutor.
Show-urile X-Factor, Voice of… le urmărești? Cum cataloghezi modelul de succes ”peste noapte„ pe care le promovează acestea?
Da, le urmăresc. Consider că pentru foarte mulți artiști care sunt astăzi pe piața muzicală, aceste show-uri au fost ca o rampă de lansare. Sunt un beneficiu, un punct de pornire. De la aceste show-uri se deschid alte uși și oportunități!
În ce măsură câștigătorii trofeelor la astfel de concursuri își pot asigura o cale stabilă în muzică?
Da, își pot asigura o cale stabilă în muzică, dar știi ce e important? Să aibă perseverență. Noroc au avut din moment ce au fost câștigătorii unor concursuri importante și televizate. Și, bineînțeles un alt aspect important este echipa cu care colaborează, producătorii. Reușita vine din omul potrivit la locul potrivit.
Este important ca un cântăreț să aibă studii muzicale sau te poți baza și pe abilitățile muzicale native?
Ne putem baza și pe calitățile muzicale native, dar cu toții știm că vrem să evoluăm și să fim profesioniști, de aceea e important studiul. Profesorul meu de canto din Conservator, Maestrul Ionel Voineag îmi spunea că oricât ai fi de talentat și ai avea voce nativă, dacă nu studiezi prima zi știi doar tu, a doua zi știe profesorul care te antrenează vocal, iar a treia zi știe publicul! Așa că… să nu dezamăgim publicul!
Ce poți să ne spui despre tendințele comerciale în muzică?
Noi trebuie să ne adaptăm la tendințele comerciale pentru a avea succes. Lucrurile sunt mereu în schimbare, iar noi ca artiști trebuie să fim deschiși provocărilor, pentru că vorbim despre o întreagă industrie muzicală, care mereu este în plină evoluție.
Ce trebuie să conțină o piesă pentru a deveni un hit?
Secretul? Să aibă niște versuri frumoase, simple, o linie muzicală plăcută, care te atrage și un mesaj care să îți stârnească anumite emoții.
Ce sfaturi le poți da celor care-și doresc o carieră muzicală?
În primul rând să aibă răbdare cu ei înșiși, să înțeleagă că lucrurile bine clădite necesită timp. Eu am o vorbă: Un regat nu se construiește niciodată peste noapte. Asa și în muzică. Să parcurgă toți pașii în ordine pentru a dezvolta o carieră sănătoasă și stabilă.
Povestește-ne despre planurile tale pentru 2021?
Cariera mea muzicală se împarte între cea pedagogică și cea de artist. Pentru mine anul 2021 a început cu schimbări benefice profesionale. Am extins paleta artistică de studiu în cadrul Școlii Prestissimo Music, am legat noi colaborări cu artiști de renume, și de asemenea se anunță proiecte frumoase cu artistul și producătorul muzical EL Radu. În calitate de solistă îmi doresc să treacă această perioadă nefastă cu pandemia, să-mi reiau spectacolele, să simt emoția publicului, să mă întorc acolo unde mă simt eu cel mai bine – pe scenă.
Planurile sunt bine stabilite, dar știi? Îmi place ca viața să mă surprindă cu cele mai frumoase lucruri!
Gabriela, îți mulțumim pentru timpul acordat. Mult succes!
Și eu mulțumesc pentru acest interviu! Mult succes! Să auzim doar de bine!
REDACȚIA OPENMEDIA